pondělí 24. prosince 2012

Recenze: Divergence


Kniha : Divergence  
Série : Divergence
Díl : 1.  
Autorka : Veronica Roth 
Počet stran : 344  
Vazba : Hardback  
Vydáno : 2012/05  
Nakladatelství : CooBoo

Chicago, budoucnost. 
Obyvatelé města, které obklopuje jen močál a obepíná ostnatý drát, jsou rozděleni do pěti frakcí. 

Beatrice je čerstvých šestnáct a přišel čas vybrat, do které frakce chce patřit, které ctnosti se chce na celý život odevzdat. Překvapivé rozhodnutí jí do cesty přivede osudového kluka – úchvatného, ale taky trochu nesnesitelného. Beatrice zjišťuje, že ve společnosti, která se jeví tak dokonalá, vzrůstá napětí a hrozící nebezpečí lze zažehnat jen jedním způsobem, který ji ale možná zničí.
 
*******

První pohled, aneb mé očekávání
Všichni o této knize mluvili. I já samotná jsem na ni byla hodně zvědavá. Dostala jsem ji vlastně skoro ihned po vydání a hned se do ní pustila. Před týdnem jsem se do ní pustila znovu a zjistila jsem, že jsem na ni zapomněla udělat recenzi, takže to napravuji  :)

Obálka, aneb co je hned po příběhu na knize to nejdůležitější
Divergence má rozhodně působící obálku a k ději uvnitř se naprosto hodí! :)

Něco málo o spisovateli, aneb kdo má tuto knihu vůbec na svědomí
Veronica Roth se narodila a bydlí v Chicagu. Je jí teprve 23 let, ale psaní se věnuje již od svých dvanácti. Studovala tvůrčí psaní na Northwestern University a nyní pracuje na plný úvazek jako spisovatelka. Jak sama o sobě ráda tvrdí, je šest stop vysoký sci-fi nerd, který oblečený ve svém oblíbeném pyžamu projíždí ve volném čase dlouhé hodiny Wikipedii a který má neskutečné množství různých fobií. Děj své prvotiny Divergence, jež je zároveň počátečním dílem stejnojmenné trilogie, umístila do Chicaga, které tak dobře zná a miluje. Už její první kniha zaznamenala velký úspěch, když ji prestižní deník The New York Times zařadil na šesté místo v seznamu bestselerů. A bez pochyb jde i o nejlepší dystopii, jež byla v poslední době napsána.

Knižní trailer

 
Vzhůru k příběhu, aneb o čem kniha vůbec je    

Jedna volba...

Svět, který známe, se změnil. V životě Beatrice jsou lidé rozděleni do pěti skupin, frakcí. Každá frakce má svůj symbol, každá frakce vyznává něco jiného, každá frakce se řídí něčím jiným. Všech pět frakcí mezi sebou spolupracuje a žije v míru už dlouhou řadu let. Jsou tu Odevzdaní, kteří zabezpečují správu města pod dohledem bezúhonných politických osobností. Z Upřímnosti proudí důvěryhodní a schopní zákonodárci. Sečtělost městu poskytuje inteligentní učitele a vědce, Mírumilovnost zásobuje město chápavými poradci a opatrovateli. A Neohroženost se stará o ochranu veřejnosti, zevnitř i zvenčí. Navzájem se zkrátka jednotlivé frakce neustále obohacují. Mimo frakce by lidé nepřežili...



Jedna volba
rozhodne o tvých přátelích
  
Beatrice patří k Odevzdaným. Právě ale dovršila šestnáctých let, může si svobodně vybrat, v jaké frakci chce po celý zbytek života být. Pomoci jí mají talentové zkoušky, které jí mají ukázat, pro jakou frakci se nejvíce hodí. Co když se ale ukáže, že se člověk nehodí jen do jedné frakce ale rovnou do tří? Beatrice je zmatená. Nakonec váhá mezi Odevzdaností a Neohrožeností...


 Jedna volba
určí tvou víru

Beatrice je jiná, její mozek funguje jinak. Jenže být odlišný znamená, být v neustálém nebezpečí. Jsou tu totiž lidé, kteří z odlišnosti mají strach. Beatrice musí svojí odlišnost proto skrývat, jenže někdy je to hodně těžké. Naštěstí kolem sebe má lidi, kteří se s Divergencí už setkali a ví, co by se Beatrice mohlo při vyzrazení stát...


 Jedna volba
předurčí tvou oddanost - navždy

Hlavní hrdinka Beatrice se mi hodně zamlouvala, její povaha byla vážně zajímavá. Rozhodně měla odvahu a byla určitě statečná. Někdy byla trochu umíněná, ale vzhledem k její situaci se ani moc nedivím. Hlavní mužskou postavu této knihy si nejde nezamilovat. Čtyřka se mi líbil hned, komu zkrátka ne, že? :) Líbila se mi jeho povaha, dokázal být milý, ale také neústupný...
Celkově je kniha plná opravdu zajímavých postav, kteřé mají velice různorodé povahy. Je zajímavé sledovat jednotlivá rozhodnutí jednotlivých lidí. Při čtení Divergence se člověk prostě nudit nemůže.


Jedna volba změní!

 Celkově celá kniha je opravdu skvěle napsaná. Děj i postavy jsou krásně propracované, až má čtenář pocit, že to sám zažívá :). Kniha prostě umí čtenáře zaujmout a jen tak ho nepustit. Příběh byl plný akce, rozhodnutí, napětí. Člověk se u knihy prostě nenudí. Je ale také plná převratů, kdy člověk kouká doslova s otevřenou pusou :). Hodně se mi taky líbilo, že děj nebyl rozhodně předvídatelný, pořád něčím překvapoval...

Shrnutě
Když jsem dočetla Divergenci poprvé, cítila jsem zklamání. To asi není to správné slovo. Spíš jsem cítila, že Divergence nenaplnila moje velké očekávání. Čekala jsem zkrátka víc. Teď jsem ale hrozně ráda, že díky tomu, že jsem se chtěla pustit do Rezistence, jsem se nejprve pustila znovu do Divergence. Zjistila jsem jedno, při čtení Divergence jsem zřejmě četla hrozně nepozorně, děj jsem si skoro nepamatovala. A můj nynější dojem z knihy? Zbožňuji ten příběh. Je to skvělý příběh, který vás prostě donutí přemýšlet, donutí vás se zamyslet. Donutí vás, abyste si uvědomili spoustu věcí...

Divergence končí jak jinak než napínavě. Na pokračování jsem víc než jen zvědavá...


* zdroj anotace a obálky - cooboo.cz
* zdroj doplňujících obrázků - www.deviantart.com
* zdroj infrormací o autorce: cooboo.cz
 
 

2 komentáře:

  1. Kniha sa mi náramne páčila, takže pokračovanie pod stromček je krása 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Nepamatujete si někdo, jak se jmenovala matka Tris? ;) Já jsem měla knížku půjčenou, takže si to nemůžu najít a nějak si nemůžu na to jméno vzpomenout. ;)

    OdpovědětVymazat