Recenze : Dokonalý pár

Autorka : Ally Condie
Počet stran : 328
Vazba : Hardback
Vydáno : 2012/06
Nakladatelství : Knižní klub

V dokonalém světě o všem rozhodují Správci – vyberou vám ideálního partnera, práci i den, kdy zemřete.

Cassie vždy věřila, že podřídit se těmto rozhodnutím je jen malou daní za dokonalý život. Když jí tedy Společnost vybere jako životního partnera jejího nejlepšího kamaráda Xandera, nepochybuje o tom, že je to ten pravý… dokud se na displeji s jeho portrétem nakrátko nemihne tvář někoho úplně jiného. Cassie musí najednou řešit obrovské dilema – volit mezi Xanderem a Kyem, jediným životem, jaký kdy poznala a dovedla si představit, a cestou, po níž se dosud nikdo nevydal. Musí volit mezi dokonalostí a citem, který možná dokonalý není, zato je však upřímný.

*******

První pohled, aneb mé očekávání
Na Dokonalý pár jsem byla zprvu hodně zvědavá a na čtení se těšila, ale upřímně jsem nevěděla, co mám vyloženě čekat.

Obálka, aneb co je hned po příběhu na knize to nejdůležitější
Obálka této knihy je rozhodně zajímavá a originální. Svým způsobem i taková jednoduchá, ale upřímně si neumím představit u této knihy jinou.

Něco málo o spisovatelce, aneb kdo má tuto knihu vůbec na svědomí
Ally Condie je bývalá středoškolská učitelka angličtiny, která žije se svým manželem, třemi syny a jednou dcerou na okraji Salt Lake City v Utahu. Miluje čtení, běh, jídlo a poslouchání svého manžela při hře na kytaru.

Vzhůru k příběhu, aneb o čem kniha vůbec je
Dokonalý svět. Něco, co chce většina lidí a díky Společnosti to taky většina lidí má. Dokonalý život, dokonalá smrt. Prostě vše dokonalé. Společnost v čele se Správci se může přetrhnout, aby lidem zajistila skvělý život. Nebo spíše v to spousta lidí věří. Věří, že rozhodnutí, která Společnost nařídí, jsou ta správná. Proč taky pochybovat? Lidé ale samozřejmě musí dodržovat nařízení a pravidla. Musí poslouchat!

Dokonalý pár je jednou z mnoha dystopií. Rozhodně má ale co nabídnout. Příběh je rozhodně originální. V knize se mi líbilo, jak jednotlivé postavy dospívaly a jak se měnila jejich rozhodnutí a volby. I příběh se měnil a nakonec člověk stál tváří v tvář pravému profilu Společnosti, kdy se pod slupkou skrýval docela děsivý svět a hlavně docela děsivá pravda. Při čtení se člověk rozhodně nenudil!

Prostředí, systém řízení, charaktery lidí, prostě všechno se zdá být dokonalé. Nebo spíše by to tak být mělo. Nikdo si nedovolí odmlouvat, nebo při nejmenším porušit jedno z nařízení. Lidé si moc dobře uvědomují jaké jsou tresty a za druhé mají pořád na paměti, proč by vlastně určitý zákon porušovali, když je ustanovili Správci, kteří pro dobro lidí pomalu i žijí!

...Jedním z kroků v životě je vybrat si partnera, se kterým doufáte, že strávíte celý zbytek života. Ve světě Cassie si ale nemůžete vybrat toho, koho si poté vezmete. Po dovršení 17. let vám totiž je přidělen partner systémem. Roli tu ale nehraje štěstí. Systém se vám totiž snaží vybrat pro vás toho nejpravděpodobnějšího partnera.

Cassie byl vybrán partner. Je šťastná. Komu se jen tak přihodí to, že je člověku za partnera určen člověk, kterého zná celý svůj život. Partner určený Cassie je Xander. Oba dostanou při seznamovacím večírku mikrokartu s informacemi o tom druhém, tak jak to dostanou i ostatní právě spárované dvojice. Cassie si myslí, že pro ně dva to není zas až tak důležité - ví o sobě hodně podstatných věcí. Jenže po zadání karty do dataportu ji čeká milé i nemilé překvapení. Na portrétu jejího zvoleného partnera je Xander, jenže v zápětí ho vystřídá jiná osoba - Ky. Chlapec, kterého ale Cassie taky moc dobře zná...

Společnost chyby nedělá! A právě od té doby začíná Cassie pochybovat o celém systému. Cassie nemůže Ky pustit z hlavy. Dalo by se říci, že za následující sled událostí může Ky, rozhodně Cassie změnil život. Ukázal jí pravou tvář Společnosti. To co se skrývá pod tou dokonalostí!

Svět od toho našeho je v této knize už na první pohled jiný. Správci určují vše. Co si lidé oblékají, co jedí.. I v kultuře mají prsty, kdy vybraly od všeho pouze stovku zástupců - sto básní, sto obrazů... . Máte vymezený čas na různé aktivity a povinnosti. Musíte při sobě nosit pouzdro se třemi tabletkami - červená, modrá a zelená - kdy ani pomalu nevíte, k čemu jednotlivá slouží. A co se teprve psaní týče? Obyvatelé v tomto světě neumějí psát. Neznají vůbec psaná slova, pouze ta, která zadávají do dataportů. I den smrti vám Správci určí.

Cassie Reyesovou, hlavní hrdinku, jsem si docela oblíbila. Někdy mě svými myšlenkami sice trochu už nudila, ale na druhou stranu si pak člověk vlastně uvědomí, že díky tomu, co se jí stalo, začala skutečně žít. Začala skutečně myslet. Rozhodně měla strach, ale také začínala mít odvahu se postavit. A začala si uvědomovat pravdu. Jsem rozhodně zvědavá, jak si povede v dalším díle, protože ten konec..!

Shrnutě
Dokonalý pár jsem si užila. Zajímavé hlavně bylo, že na začátku knihy jsem si Společnost, ne vyloženě oblíbila, ale viděla jsem v ní alespoň nějaké to dobro. Na konci knihy mám o Společnosti jasný názor! Kniha byla určitě plná napětí, akce a také té lásky. Pokud jsou dystopie vaším šálkem čaje, o přečtení této knihy neváhejte!

* zdroj anotace a obálky - bux.cz
* zdroj doplňujících obázků - deviantart.com