pondělí 23. července 2012

Recenze - Roztomilé malé lhářky


Kniha : Roztomilé malé lhářky
Díl : 1.
Autorka : Sara Shepardová
Počet stran : 264
Vydáno : 2011/03
Nakladatelství : BB/art 

Každý má co skrývat – zejména holky ze třetího ročníku střední školy – Spencer, Aria, Emily a Hanna.

Spencer přebrala kluka vlastní sestře. Aria sní o učiteli angličtiny. Emily se zakoukala do té holky, co je na škole nová. A Hanna dělá hrozné věci, aby byla stále krásná. Jenže od doby, co zmizela jejich kamarádka Alison, skrývají všechny před světem jedno mnohem horší tajemství.



*******
Před nějakou dobou jsem se mrkla na první díl seriálu, protože mi spousta lidí tvrdila, že to stojí opravdu zato. Ne že bych někdy dříve o tomto příběhu neslyšela. A tak jsem si jednoho dne pustila první díl a pak další a další, až jsme se na seriálu stala "skoro" závislá. Rozhodně mě zaujal. O knižní adaptaci jsem už taky něco věděla a rozhodla se pustit i do ní a těšila se, jak jednotlivá zpracování porovnám. Na knize se mi docela líbí filmová obálka. Co se týče vnitřku...Na čtení jsem se hodně těšila a shrnutě se mi kniha líbila...

Před třemi lety by bez sebe 5 studentek - Alison, Hanna, Emily, Spencer a Aria - ze školy Roosewood Day nedaly skoro ani ránu. Podnikaly spolu různá dobrodružství, užily si spoustu srandy, ale také chvíle napětí a starostí. Pojilo je něco, co ony samy ani moc nechápaly - tajemství. Jenže. Jednoho dne se stalo něco, co jejich přátelství roztrhalo a holky si celkově přestaly rozumět - Alison zmizela.



Styl kterým je kniha napsaná se mi líbil. Někdy mi ale docela vadily určité fráze, při kterých jsem skoro až "valila" oči. Příběh začíná tím - Jak to vlastně všechno začalo, což se mi moc líbilo. Kniha je pojmuta a vyprávěná čtyřmi lidmi, kdy sledujeme jejich jednotlivé cesty, rozhodnutí a osudy - Arii, Spencer, Hanny, Emily. To střídání pohledů bylo fajn.  

Dívky se rozdělily. Každá šla svou cestou. Aria Montgomery se s rodiči a bratrem odstěhovala do Evropy. Hanna Marinová si našla novou nejlepší kamarádku Monu, se kterou konečně zhubla a stala se z ní dívka, které na tom jak vypadá, nesmírně záleží. Spencer Hastings dala veškeré své myšlenky do studia a do cíle dokázat, že je lepší než její sestra Mellisa. Emily Fieldsová dala všechno do plavání a stala se opravdu poslušnou dcerou svých rodičů.

Co se týče odlišností knihy a seriálu, některé věci tu samozřejmě jsou, ale ne nějaké vážně podstatné. Upřímně jsem z toho měla větší strach. Jen se mi teď někdy stává, že přemýšlím nad tím, co bylo vůbec v knize a co jsem viděla v seriálu. Postavy jsem před sebou při čtení viděla vždycky ty seriálové, jenže mnohdy mi jednotlivé rozhovory a to, co vyslovily, k jednotlivým lidem vůbec nešlo. Mám v tom prostě guláš.


Po třech letech...
Aria Montgomery se opět se svou rodinou vrací do Rooswood Day. Ihned se jí ale také vrací vzpomínky, na které se celou tu dobu, co byla pryč snažila zapomenout. Hlavně vzpomínky na Alison a také na tajemství, které je s otcem pojí. Hned první den doma ji čeká ale něco, co v jejím životě udělá naprostý zmatek. Z kluka, kterého potkala v baru se
totiž později vyklube její nový učitel angličtiny - Jejda!

Spencer Hastings se stále snaží dostat ze sebe to nejlepší a hlavně být všude ta nejlepší. Začíná se zdát, že konečně vše začíná vycházet tak, jak si přála - přestěhuje se do nově zrekonstruované stodoly, získá více bodů než Melissa před lety v důležitém testu. Jenže se také zase zamiluje do Mellisinina nového kluka Wrena - Sakra!

Emily Fieldsová začíná zjišťovat, že ke své nové kamarádce Maye, která se se svými rodiči nově nastěhovala do domu Alison, možná necítí jen přátelství, ale možná i něco víc ... . Přestává se v sobě naprosto vyznávat. 


Hanna Marinová je posedlá svou postavou a tím jak vypadá. Už nechce být TA Hanna, co byla před lety. Se svou nejlepší kamarádkou Monou si ale našla novou zálibu a to krádeže šperků apod. Naštěstí má maminu, která se o její problémy vždycky postará. A Hannna ne a ne se poučit. 



3 roky uběhly a všechny čtyři kamarádky se opět setkávají v Rooswood Day. Bohužel k sobě nemohou nalézt opět cestu. Zkrátka si nemají co říct. Kromě Alison je už nic nepojí. Bude tomu tak ale i dál? Každá má své tajemství a všechny dohromady skrývají ještě jedno velké tajemství... 

Všem čtyřem začnou jednoho dne chodit sms zprávy od neznámého autora. Jenže sms od něj obsahují takové věci, které vědí jen ony samy a jen jedna další osoba na světě .... Alison, jenže ta je už 3 roky pohřešovaná a pak taky... . Kdo je ta osoba na konci druhého telefonu? Kdo je ta osoba, která se pořád dívá? Kdo je A.? 

Na konci knihy si pak vlastně teprve uvědomíme jaký teprve kousek celkové té skládačky první díl série zaujmul. Jsem zvědavá, kolik dílů knih Roztomilé malé lhářky nakonec budou mít a jsme zvědavá na další díl - Nevinné. A hlavně jsem zvědavá (pořád a pořád =)) kdo je A.




* zdroj anotace a obálky - BB/art
* zdroj doplňujících obázků -google.cz

3 komentáře:

  1. Tuhle knížku jsem si chtěla hodně dlouho koupit :) Seriál nesleduju :)
    Díky moc za super recenzi :)

    OdpovědětVymazat
  2. líbil se mi originální námět, ale spisovatelka psala jednoduše a až příliš odlehčeně :/ mám přečtené i další díly, ale jsou čím dál tím horší :) mohla by ses mi prosím podívat na můj blog, jen potřebuju zobecněný názor .... watchfilmandserial.blogspot.cz.... a můžeš mi odepsat na blog či mail (kubikova.sarinka@seznam.cz) díky dík díkes moc moc moc :))

    OdpovědětVymazat