RC Recenze : HUNGER GAMES - ARÉNA SMRTI

Počet stran : 328
Vydáno : 2010/04
Nakladatelství : Fragment

Vítězství znamená slávu a bohatství.
Prohra znamená jistou smrt.
Hunger games začínají...

V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.

Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska...

Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Můj dojem:
HUNGER GAMES! Nejočekávanější film tohoto roku! Ano, tyto reklamy jsou všude po internetu a upozorňují na filmovou novinku, která má u nás premiéru 22. března. A tak jsem si říkala, čím může tato kniha vynikat, že se lidem tak líbí. Teď je mi to naprosto jasné!

Kniha je rozdělena na tři části. Každá část nám, dá se říci, ohraničuje určité období. První část se jmenuje Splátci. Druhá část má název Hry a třetí, zakončující část, nese jméno Vítěz.

Kde a hlavně o čem je vůbec tento příběh?
Příběh se odehrává v místech, kde kdysi bývala Severní Amerika. Teď je na jejím místě země Panen s hlavním městem Kapitol a s dvanácti okolními kraji. Kdysi jich bývalo třináct, ale třináctý kraj byl srovnán se zemí. A tak kvůli vzpouře je každý rok z každého kraje vylosována dívka s chlapcem, kteří společně budou bojovat o přežití. Lidé mají strach, aby zrovna jejich jméno nebo jméno jejich příbuzných, nebylo vylosováno. Ale jsou i lidé, kteří se v některých krajích (spíše v prvním a ve druhém) hlásí i dobrovolně, neboť nemají o jídlo nouzi a na Hladové hry se předem připravují.

A tak jsou v Den sklizně vylosováni Splátci, kteří jsou následně odvezeni do Kapitolu, kde se připravují na Hry. Ze svého kraje odcházejí většinou s pouhou myšlenkou, že své blízké vidí naposledy, neboť šance, že se vrátí například někdo ze Dvanáctého kraje, je mizivá. Lidé zde totiž hladoví. Dostávají jídlo na příděly, ale jsou tu i tací, kteří i přes zákaz chodí lovit zvěř do lesů a jen tak přežívají.

Splátci jsou vylosováni. Nezbývá, než se připravit na boj o přežití. Každý má svůj způsob, kterým se snaží přežít, každý umí něco jiného a každý má jinou naději. A tak se stane, že v den D se ocitáte tváří v tvář třiadvaceti splátcům, kteří mají jediný cíl. A to zabít vás a zvítězit. Nikdo neví, kde se letošní Hladové hry budou odehrávat. Organizátoři vás mohou nechat bojovat v bažinách či stejně tak vás mohou nechat bojovat v lesích. Nic není jisté, jakmile Hladové hry započnou. Jen jedno je naprosto jisté. Zvítězit může jen jeden!

Každý chce být součástí tohoto příběhu!
Vše to vlastně začalo, když moderátorka Cetkie Trinketová vylosovala Prim, sestru Katniss, které je pouhých 12. let. Šance na to, že bude vylosována, byla opravdu mizivá, protože jméno člověka se poprvé objeví v osudí, když mu je právě 12. let. Sama Katniss, které je 16.let, je ale zapsána 20krát, neboť svá zapsání do osudí vyměnila za speciální oblázky, které představují celoroční skromný příděl obilí pro jednu osobu.

A proto, když zazní jméno její sestry, přihlásí se Katniss dobrovolně místo ní. To však ještě nikdo v tomto kraji nikdy neudělal. Jejím sokem ze Dvanáctého kraje se stává Peeta Mellark, syn pekaře. Katniss ho  zná, neboť kdyby jeho nebylo, možná by tu právě v tuto dobu ani nebyla. Peeta Katniss pomohl jí a její rodině v nejhorších dobách. Ale to už je dávno.

Katniss Everdeenová a Peeta Mellark se tedy stávají Splátci pro 74. Hladové hry. Před odjezdem Katniss slíbí své sestře, že bude bojovat, jak nejvíc to půjde, aby vyhrála. Sama ale moc dobře ví, že šance, aby vyhrála je skoro nulová, ale nechce přidělávát Prim starosti. U srdce jí přesto hřeje slib Hurikána, jejího nejlepšího kamaráda, že se o její rodinu postará, a že zajistí, aby nehladověli. Byl to totiž on, který spolu s Katniss chodil lovit do lesa a společně měnili svoje úlovky na černém trhu za potřebnější věci.

Cesta do arény sebou přináší různé rozhovory, střetnutí a mnoho dalších příjemných i nepříjemných chvil. A tak se stává, že jednoho dne je Katniss postavena před ostatní splátce a snaží se udržet na živu. Její pobyt v aréně nebyl zrovna dvakrát lehký. Mnohdy se musela starat nejen o své soupeře, a tím chrámit svůj život, ale také o svou obživu a zásoby vody, neboť po vypuštění do arény nemáte nic, kromě teplého oblečení a o případné věci se musíte poprat, pokud o ně máte zájem.

Katniss má hlavní výhodu v tom, že roky a roky byla donucena lovit zvěř a tak s lukem umí zacházet výtečně. Ale co taková Routa, malé dvanáctileté děvče, které pochází z jedenáctého kraje, kde se živí obděláváním polí? Jaká ta má šance na přežití? Avšak, ukazuje se, že síla není jasným pravidlem pro přežití, ale hlavně inteligence a vychytralost je při Hladových hrách nezbytná.

Co se samotných postav týče, Katniss je podle mě moc příjemná a milá osoba. Je inteligentní a obětavá, a proto hlavně obdivuji, jak se umí o sebe, o svou matku a o sestru postarat. Trošku jsem byla zklamaná z jejího nejlepšího kamaráda Hurikána, který se v knize objeví jen na začátku a poté jen ve vzpomínkách Katniss. Čekala jsem od něho trošku něco víc, ale vlastně, co? :). A Peeta Millark. Podle mě je docela mazaný a hlavně inteligentní. Je vidět, že má Katniss rád a že mu na ní hlavně záleží.

Úspěšnost? A vlastně proč?
Ať už velcí spisovatelé jako například Stephenie Meyer, která tvrdí, že se na této knize stala doslova závislá, nebo my obyčejní čtenáři, které tento děj nesmírně okouzlil. Myslím si, že hlavně nápad napsat takovouto knihu, kdy v dnešní době letí hlavně upíři, vlkodlaci a jiná všelijaká havěť, je úžasný. Mě tento příběh naprosto vtáhl a opravdu jsem hrozně ráda, že jsem měla možnost přečíst si ho a stát se jeho součástí.

Na knize se mi líbí, že má rychlý spád. Spisovatelka píše krásným, podle mého až uklidňujícím stylem, což se nedá říci o příběhu, protože ten nenechá nikoho klidným:). Co se formy knihy týče, je psána v první osobě z pohledu Katniss, takovým tím stylem v přítomnosti. Přiznám se, že u knih, které jsem dříve četla, mi to vadilo. U HUNGER GAMES si neumím představit jinou formou napsaní.

Shrnutí mých pocitů (může obsahovat spoilery)
Konec knihy je podle mě skvělý. Přiznám se, že jsem měla strach, kdo se stane vítězem, protože titulek Vítěz může být jen jeden je dost strašidelný. Pak když si jako já oblíbíte Katniss i Peeta a máte se rozhodnout, koho byste raději viděli na postu vítězů je to opravdu těžké.
A tak jsem docela uvítala změnu pravidel. I když bylo jasné, že půjde o nějaký háček. A taky že jo. Nešlo tedy vyloženě o nějaký háček, ale hlavním problémem by se to nazvat dalo. Takže poté co nakonec přece jen byl moderátor nucen oznámit vítěze Hladových her, měla jsem velkou radost, že to takhle dopadlo.

Takže už se opravdu nedivím, proč je tento příběh takovým středem pozornosti. Pokaždé, když se podívám na trailer k HUNGER GAMES, dostanu i já husí kůži. Osobně se hrozně na tento film hrozně těším a myslím, že rozhodně nejsem sama. Nezbývá než čekat do 22. března. A při tom čekání se zatím pustím do dalšího dílu.

Tímto bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.