Recenze: Vampýrská akademie

Série : Vampýrská akademie
Díl: 1.
Autorka : Richelle Mead
Počet stran : 300
Vydáno : 2009/08
Nakladatelství : Domino

Anotace: Morojská princezna Lissa a její nejlepší kamarádka Rose uprchly ve smrtelném strachu z vampýrské akademie, ale po dvou letech byly vypátrány tajemnými strážci a odvlečeny zpět. Znovu se tak ocitají v obrovském nebezpečí, protože na akademii se mohou pohybovat nebezpeční Strigojové.Ti chtějí Lissu zničit, protože jako jediná dcera urozeného morojského rodu je překážkou jejich plánu na ovládnutí světa vampýrů.

Naštěstí je tady ale dhampýrka Rose, v jejichž žilách se smísila krev vampýrů a lidí, takže dokáže zlým Strigojům lépe čelit. V tajemném a ponurém světě akademie ale nebude snadné odolat všem nástrahám a zradám: Lissa bude muset opatrněji využívat svých nadpřirozených schopností, aby nepadla do strigojské pasti, a Rose se musí vzdát velké lásky, aby mohla kamarádku ochránit a za žádných okolností ji nezklamat. Jediné, nač se totiž mohou obě spolehnout, je jejich vzájemné pouto, jejich přátelství…

*******

Můj dojem: Na tuto knihu a celkově sérii jsem narazila už dávno, ale až před nějakou dobou jsem se na ni konečně více zaměřila a přečetla si o ní spoustu recenzí a komentářů. Vesměs byly komentáře i recenze kladné. Například se jednalo o komentáře typu: Naprosto skvělá knížka..., Opravdu dobrá knížka, jedna z nejlepších co jsem četla...,Bezvadná knížka...a tak dále. Samozřejmě jsem ale také počítala s tím, že se najde někdo, koho tato kniha na druhou stranu nezaujme. A do jaké skupiny patřím já?

Určitě tuto knihu v žádném případě nezavrhuji. Stejně tak nemůžu říci, že mě nezaujal děj. Upřímně, pro mě tato kniha zatím není nejlepší- nevím, jak se mi budou líbit další díly, ale svým způsobem sem si ji i docela oblíbila a rozhodně jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Vypovídá o tom i fakt, že jsem dost zvědavá na další díly.

Nad čím se musím zasmát je fakt, že spousta čtenářů po přečtení pár prvních kapitol si pomyslela: ,,Co jsem si to proboha koupil/a?" :D, a poté, co se přemohli a začetli se, nemohli uvěřit tomu, že něco podobného někdy dřív vůbec pronesli:)). Přiznám se, že ze začátku se mi kniha taktéž moc nelíbila. Měla jsem z ní totiž velice protichůdné pocity. Jaksi jsem zvyklá spíše na ty jemnější knihy- nevím, jestli to slovo jemnější vystihuje správně:D. Ale po přečtení celé knihy musím uznat, že rozhodně tak špatná není. Sice jsem se někdy místy i nudila, ale to vynahradily zcela jiné chvíle :).

Kniha je psána v první osobě z pohledu Rose, což je fajn a hlavně se to dobře čte. Osobně mám tento způsob, kterým je kniha napsáná, docela ráda. Samotná kniha je podle mě moc pěkně promyšlená a zárověň i dobře propracovaná, což vrhá na autorku poměrně dobré světlo. Co mě u této knihy zaráží je ta slovní zásoba. Chvíli mi trvalo, než jsem si na ni zvykla.

Řekla bych, že první díl nás tak nějak uvádí do světa Morojů, Dhampýrů a Strigojů. Ukazuje nám, jak se v něm žije, popisuje starosti jak Morojů tak Dhampýrů, celkově nám ukazuje klady a zápory a také postavení například Dhampýrů ve společnosti. Zkrátka nás seznamuje s úplně novým prostředím.

Co se týče postav, no:D, je tu strážce Dimitrij, kterého jsem si jak jinak než oblíbila:D. Je chytrý, hodný, milý. Přiznávám, že chvíle, kdy byl s Rose, sem zbožňovala. No co, zkrátka jsem romantická duše:D... Další, již zmiňovavá postava - Rose. Sebevědomá, drzá, nebojácná a hlavně ochranitelská duše. Její slovní zásoba není sice zrovna nejlepší, ale co se týče její povahy a jí samotné, docela ji i obdivuju. Dokáže se postavit za ty, které má ráda a pomoct jim překonat jejich slabé chvilky, i když to někdy není zrovna lehké. Další postava Lissa. Morojská princezna a nejlepší kamarádka Rose. Je vidět, že má dobré srdce a je fajn, ale tak docela jsme ji v některých situacích nepochopila... Další postava Christian. Mám ho ráda. Uvidíme co se z něho ještě vyklube:).

Teď něco k samotnému ději knížky. Z anotace je jasné, že jsou tu tři hlavní skupinky - Morojové, Dhampýři a Strigojové. Dá se říci, že Morojové jsou nejslabší a je jich nejméně, a proto má každý Moroj svého strážce - dhampýra. A poslední skupinka - Strigojové. To jsou ti zlí :). Jak také vyplývá z anotace. Lissa je Morojka. Rose je dhampýrka a Lissiina strážkyně. To znamená, že Rose musí cvičit bojová umění na akademii, aby se z ní stala strážkyně, která by byla schopná ochránit Moroje před Strigoji, kteří jsou pěkně silní. Na řadu přichází Dimitrij - strážce, který slíbí (po tom, co jsou Lissa a Rose opět přivedeny na Akademii) že bude Rose trénovat, aby se z ní stala opravdová strážkyně. A tady nastává menší problém, Rose se totiž do Dimitrije zamiluje a vypadá to, že i ona mu není zrovna lhostejná. Jenže v tomto případě to je trošku nepovolená až dá se říci dokonce zakázaná láska. Do toho jsou tu problémy s Lissou. Jak se to jen vyřeší?...

A nakonec shrnutí celé knihy. Zkusím to napsat v pár větách, ale znáte mě:D... Mé pocity z knihy tedy již znáte. Kniha určitě stojí zato, aby si ji člověk, který má rád nějaké ty upířiny přečetl. Je to úplně něco jiného- je zde úplně jinak pojmut svět upírů. Jen, jak jsem již napsala, si možná budete muset zvyknout na způsob, jakým spisovatelka píše a na který je zvyklá. A proto, pokud vás kniha ze začátku moc nezaujme, zkuste číst dál. Možná nakonec budete mile překvapeni...